Lessen uit gebruik sociale media

Ik heb me even als zaakvoerder van een winkel in merkkledij voorgesteld, om me deze wereld voor te stellen. Hiervoor zou ik graag voldoende en natuurlijk effectief gebruik willen maken van sociale media. Ik heb een aantal actiepunten genoteerd die ik meeneem in mijn marketingplan:

  1. Als zaakvoerder van een winkel in merkkledij, zou ik er zeker voor zorgen dat er een app ontwikkeld is voor mijn winkel. Apps zijn heel belangrijk bij smartphonegebruikers, waardoor er al een grote naamsbekendheid is bij smartphonegebruikers. Deze kunnen dan eventueel overgaan naar mond-tot-mond reclame.
  2. Een groep maken op Facebook. Als er een privé-groep aangemaakt wordt op Facebook en je organiseert wedstrijden, acties, ... gaan mensen deze promoties delen. Veel meer mensen gaan zich aangetrokken voelen tot het product, dus willen ze lid worden van de groep. Zo behoud je nog een beetje exclusiviteit maar trek je mensen aan.
  3. Ik zou ervoor zorgen dat er ook acties buiten Facebook, Twitter en dergerlijke georganiseerd worden. Een offline belevenis is nog altijd anders dan een online belevenis. Je moet ervoor zorgen dat mensen die geen Facebook en andere sociale netwerksites gebruiken, ook je merk leren kennen. Daarom is het belangrijk om evenementen in je winkel zelf te organiseren om naamsbekendheid te verkrijgen.
  4. Vrienden die online met elkaar verbonden zijn, kan ook een handig hulpmiddel zijn. Stel dat je een bepaalde vriendengroep bereikt, dan kunnen deze mensen overgaan naar mond-tot-mond reclame (zoals in punt 1). Mond-tot-mond reclame is nog altijd één van de betere reclamehulpmiddelen. Dus dat zou ik zeker ook gebruiken.
  5. Op Facebook kan je gebruik maken van: 'Voorgesteld bericht'. Dat zijn merken die een foto of actie delen met het grote publiek op Facebook. Dit kan ook een handige tool zijn om mensen die gebruik maken van Facebook, je merk te laten kennen.
  6. Een website staat nog altijd op nummer 1 wat bekendheid verkrijgen betreft. Het eerste wat mensen gaan doen als ze een merk horen, is de website opzoeken. Als ik zaakvoerder van een winkel zou zijn, zou ik ervoor zorgen dat mijn website op nummer 1 staat als mensen de naam intikken op Google. Je kan betalen om je website op de bovenste plaats te zetten, en daar zou ik ook gebruik van maken. Verstuur ook tips, acties en wedstrijden via mail. Ik zou er wel voor zorgen dat mensen de mail écht lezen, en niet zomaar verwijderen. Daarom is een aankondiging op de website misschien ook een goed idee zodat mensen de mail daadwerkelijk lezen.
  7. Een aankondiging voor de opening van je winkel moet zeker ook gebeuren, volgens mij. Bij deze stap zou ik niet gebruik maken van sociale netwerksites maar van 'ouderwetse' flyers en affiches. Een goede aanduiding op de plaats waar de winkel komt, is ook een must. Mensen gaan flyers misschien weggooien, maar als je een creatieve flyer ontwikkelt, dan zijn mensen sneller geneigd om de flyer echt te lezen.

Bron: https://apestaartmedia.webnode.nl/sociale-media-feiten/

© 2013 Liesbeth Jacobs, Bachelor in het office management, Arteveldehogeschool Gent

Maak een gratis websiteWebnode