Hoe een succesvolle bedrijfsblog maken?
Voor dit onderdeel, laten wij een kritische analyse los op de zakelijke blog van Telenet. Wij kijken of alle stappen van het stappenplan goed zijn doorlopen en geven telkens een beetje commentaar. Bij het eerste stukje bespreken we de bepaalde stap en bij het tweede deel kijken we naar eventuele verbeteringen. Neem een kijkje met ons mee!
De stappen:
1. Het doel bepalen en de resultaten meten
- Het doel wordt op een duidelijke manier bepaald. Het doel is, mensen die klant zijn van Telenet, informatie geven omtrent de acties en de producten van Telenet. Wat betreft de resultaten, ik kan er moeilijk op antwoorden omdat ik niet inzie wat Telenet als een goed of slecht resultaat ziet. Zijn de reacties het resultaat? Of vindt men 'het aantal keren gelezen', het belangrijkste?
- Telenet kan haar bedrijfsblog nog verbeteren door bijvoorbeeld elke dag een post te plaatsen om mensen op de hoogte te houden van allerlei zaken. Ik vind ook dat de blog van Telenet uiteenlopende thema's behandelt, enerzijds bespreken ze bv. de top 5 van de meest populaire films van Telenet en anderzijds bespreken ze een voetbalresultaat. Misschien wordt de blog aantrekkelijker als men de blog in categoriën verdeeld. Dat is nu ook zo, maar zoals ik al zei, er komen veel uiteenlopende thema's aan bod die men beter zou mogen structureren.
2. Een planning maken
- Ik zie op het eerste zicht niet echt een planning waaraan de blog van Telenet zich houdt. Er worden blogstukjes gepost om het aantal dagen door een bepaald persoon. Ik denk dat er een planning opgemaakt wordt wanneer een bepaalde auteur zijn of haar blogstukje mag posten en op welke dag.
3. Voor een juiste content zorgen
- Toen ik naar de blog aan het kijken was, viel me één blogstukje al direct op. Dat van Duco Sickinghe, op 5 mei 2013, waarbij hij zijn beslissing om Telenet te verlaten als CEO en lid van de Raad van Bestuur, met het grote publiek deelt. Iedereen kan lezen dat hij na een moeilijke beslissing, zichzelf terugtrekt uit het bedrijf en dat hij een goede samenwerking gehad heeft met zijn collega's. De content zit dus zeker goed, omdat mr. Sickinghe zijn persoonlijke beslissing deelt met het grote publiek. Ook was het feest, nadat Duco Sickinghe werd uitgeroepen tot beste managers. Alle Telenetters kregen taart. Dit was een gebeurtenis waarover men gepost heeft en wat de content van de bedrijfsblog ten goede komt.
4. Op de look & feel letten
- De blog van Telenet ziet er overzichtelijk uit en heeft de juiste kleuren gebruikt. Daarmee bedoel ik dat Telenet zwart, geel en oranje gebruikt bij de lay-out van hun blog. Dat vind ik heel belangrijk; om te werken met de kleuren die in het logo zelf verwerkt zijn. Verder zie ik op de blog dat er filmpjes en foto's gebruikt worden. Dat vind ik ook leuk; filmpjes bij blogstukjes plaatsen zodat je weet waarover de auteur schrijft. Je kan het filmpje herbekijken en herbeleven. De achtergrond is wit, waardoor alles goed te lezen is. Ik vind het, zoals ik al zei, een zeer overzichtelijke blog.
- Ik zou persoonlijk niet te veel aan de blog veranderen. Maar, zoals ik al opmerkte bij punt 1, zou ik wel de categorie 'Telenet news' nog eens onderverdelen in subcategoriën omdat er nu zo'n beetje Telenet nieuws en voetbalnieuws bijvoorbeeld door elkaar staan.
5. Zorgen voor promotie van je blog
- De blog van Telenet maakt in elk geval al promotie op de sociale netwerksite Facebook. Meer dan 51.000 mensen op Facebook vinden de blog van Telenet 'leuk'. Aan de andere kant, had ik nog nooit van de blog van Telenet gehoord dus ik vind dat er meer promotie rond deze blog gedaan mag worden. De blog staat vol weetjes, interessante feiten, nieuws... dus het is zeker interessant om deze blog te volgen. Het is dus aan te raden dat er meer promotie rond de blog gedaan wordt.
- Er moet meer promotie worden gedaan rond de blog van Telenet omdat ik denk dat mensen niet eens weten dat Telenet een blog heeft, zoals ik. Er kan duidelijker op folders van Telenet omschreven worden dat er wel degelijk een blog bestaat en dat de blog de moeite waard is om te volgen. Bij reclame van Telenet mag dat op het einde vermeld worden, alhoewel dat reclame zeer duur is. Ik denk echter dat het verstandig is om die enkele seconden extra te betalen, om mensen te informeren en waarbij er toch meer mensen de blog gaan lezen. Als Telenet natuurlijk merkt dat het niet rendabel is, dan kunnen ze de informatie over de blog van Telenet ook uit de reclame halen.
6. Een doelgroep aanspreken
- De doelgroep zijn op de eerste plaats de klanten. Maar ook de niet-klanten spelen een grote rol. Zo worden er veel weetjes over de producten van Telenet op de blog gepromoot dus is het zeker interessant voor niet-klanten om de blog te lezen en zo de voordelen van Telenet gaan inzien waardoor Telenet meer klanten kan aanwerven. Telenet mag dan ook deze doelgroep niet uit het oog verliezen. Promoties zijn ook belangrijk voor klanten zodat zij niet veranderen van aanbieder.
7. Anderen uitnodigen om voor onze blog te schrijven
- Daar doet Telenet zéker aan mee! Er is zelfs een speciale categorie voor dit soort blogs, namelijk 'Gastblogs'. Zo werd bijvoorbeeld het verhaal van de stagaire, Jana, op de bedrijfsblog gepost. Maar dat dateert al van 22 februari, dus het is aan te raden om stagaires (als onderdeel van hun takenpakket) stukjes te laten posten. Zo zorgt dat voor een positief imago, een plaats waar mensen willen werken. Verder zijn er gastblogs van medewerkers bij die bijvoorbeeld in Hollywoord zitten en die hun verslag uitbrengen.
- Ik vind dit persoonlijk een minder belangrijk onderdeel, en ik zie niet echt punten om deze stap te verbeteren. Ik vind het wel interessant dat bijvoorbeeld een stagaire haar verhaal post, om Telenet te zien langs een 'buitenstaander's' kant. Dus dit soort posts zijn belangrijker, vind ik.
8. Op de timing letten
- Er wordt niet elke dag een stukje gepost, wat jammer is. Ik, naar mijn persoonlijke mening, volg ook enkele blogs en ik vind het heel leuk om elke dag een stukje te lezen. Het zijn dan meestal korte stukjes, maar toch.
- Het zou leuk zijn mocht Telenet elke dag een klein stukje posten, de lengte is minder belangrijk.
9. Zoekwoorden toevoegen
- Ik heb niet direct zoekwoorden gevonden, maar ik heb wel de zoekbalk gevonden waarbij je een woord intypt en op een bepaalde blog uitkomt. Ik deed de test: ik typte CEO in, en ik kwam terecht op het blogstukje van de CEO van Telenet, Duco Sickinghe. Voor mij is dat voldoende, het is heel gemakkelijk om een zoekbalk te gebruiken.
10. En niet te vergeten: de call-to-action
- Er wordt niet echt aan de call-to-action gedaan; je moet je niet aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen bijvoorbeeld. Je kan het artikel wel leuk vinden als je een account op Facebook hebt. Maar verder zie ik bitter weinig call-to-action.
- Ik zie dit niet echt als een tekortkoming omdat ik veel nieuwsbrieven ontvang van bedrijven of producten en deze niet altijd lees. Interessante promoties zijn wel interresant, daarom zou Telenet korte promoties moeten sturen naar klanten die zich zouden aanmelden voor de nieuwsbrief. Geen lange teksten, maar korte berichtjes via mail bijvoorbeeld.
Bron: Management Team, https://blog.telenet.be/