Zakelijk gebruik Facebook: webquest

Ik heb 3 artikels gelezen die te maken hebben met zakelijk gebruik van Facebook en waarvan ik nu enkele vragen ga beantwoorden.

"Het afstemmen van advertenties op persoonlijke interesses aan de hand van de hoeveelheid van persoonlijke gegevens die beschikbaar is op sociale netwerken, blijkt enorm waardevol te zijn voor marketeers."

Wat bedoelt men hiermee?

  • Het plaatsen van advertenties aan persoonlijke interesses is een krachtige combinatie. Deze hypothese is getest en wat bijkt? Dat de merken die verband hebben met de eigen identiteit het best scoren. De deelnemers gaven ook aan dat ze eerder geneigd zijn iets te kopen van de betreffende merken. Verder waren de deelnemers ook geneigd de merken te kiezen die getoond werden op de persoonlijke Facebook pagina.

 

Wat bedoelt met in dit verband met 'self referencing'?

  • Met 'self referencing' bedoelt men dat mensen niet bezig hoeven te zijn met of een product gekocht te hebben van een merk om ermee geassocieerd te kunnen worden. Bijvoorbeeld: je hoeft een Mercedes niet in bezit te hebben, om jezelf te kunnen identificeren met deze luxe auto. Daarom is het plaatsen van advertenties die gekoppeld zijn aan persoonlijke interesses een krachtige combinatie.

Bron: https://www.likeconomics.nl/2012/03/hoe-effectief-is-facebook-adverteren/

 

"Maxlead is van mening dat adverteren op Facebook zeker kan werken, als je maar rekening houdt met de volgende 5 randvoorwaarden voor succes:

  1. De juiste strategie
  2. Goede content
  3. Maak gebruik van de sociale context
  4. Maak gebruik van de mogelijkheden om te segmenteren
  5. Kijk niet alleen naar de laatste klik"
     

Beschrijf telkens 1 voorbeeld voor elk van de randvoorwaarden.

  1. De juiste strategie

Vistaprint probeert klanten aan te werven door interessante promoties aan te bieden. Bv. 250 visitekaartjes voor €3,99 én een gratis stempel. Voor mensen die dringend visitekaartjes nodig hebben, is dit heel interessant.

  1. Goede content

Telenet stelt op haar Facebook pagina persoonlijke vragen aan haar klanten. Zo kan je een goede relatie onderhouden met klanten die op Facebook zitten en kan je te weten komen waar de service goed zit of nog verbeterd kan worden.

  1. Maak gebruik van de sociale context

Vrienden op Facebook kunnen pagina's, producten of bedrijven 'leuk vinden'. Zo kunnen andere mensen die op Facebook actief zijn, deze pagina's, producten of bedrijven gaan opzoeken en kunnen zij nieuwe klanten worden doordat iemand voor jou iets leuk vond.

  1. Maak gebruik van de mogelijkheden om te segmenteren

Advertenties op sociale media zijn heel goede hulpmiddelen. Je kan je doelgroep segmenteren en daardoor je advertentieboodschap juist afstemmen.

  1. Kijk niet alleen naar de laatste klik

Als mensen aan het Facebooken of Twitteren zijn en ze zien jouw advertentie, zullen ze niet direct stoppen waar ze mee bezig zijn en direct jouw product gaan kopen. Maar het is wel belangrijk om als adverteerder zichtbaar en aanwezig te zijn in de orientatiefase bij je consumenten. Dat ze vervolgens nog een keer terugkomen via een zoekmachine of rechtstreeks om de aanschaf te doen, doet niets af aan het belang van die eerste klik. De boodschap is hier: kijk bij social media niet alleen naar de laatste klik.

Bron: https://www.maxlead.nl/actueel/adverteren-op-facebook-5-randvoorwaarden-voor-succes/

 

"Is Facebook wel geschikt voor B2B Marketing?
Een terechte vraag, want Facebook is op het eerste gezicht alleen bruikbaar voor ondernemingen in de consumentenmarkt. Toch biedt Facebook wel degelijk mogelijkheden voor bedrijven in de zakelijke markt."


Beschrijf in eigen bewoordingen de 3 voorbeelden die in het artikel uit de doeken worden gedaan m.b.t. B2B leadgeneratie via Facebook.

  1. Blue Sky Factory (een e-mail marketing onderneming) maakt op een correcte en volledige manier gebruik van Facebook. Zij hebben een Facebookpagina waarop potentiële klanten zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief, wat nog bijna geen enkel ander bedrijf toepast.
  2. SteelMaster USA (een internationale leverancier van stalen constructies) is een organisatie die ook op een optimale manier gebruik maakt van Facebook. Klanten (en ook potentiële klanten) kunnen een offerte aanvragen via Facebook, maar ze worden ook geconfronteerd met een korting van 70% op de maten en modellen die ze zelf selecteren!
  3. Forrester research (een onderzoeksbureau) heeft ook een pagina op Facebook waarop ze veel en vaak relevante informatie plaatsen. Omdat deze informatie zo veel en zorgvuldig verspreid wordt, positioneert dit onderzoeksbureau zich als een expert op verschillende terreinen. De informatie is vaak een samenvatting of opvallende resultaten van een onderzoek. Als mensen dit interesseert, dan moeten ze geld betalen om het volledige rapport te betalen waardoor ze er dus veel voordeel kunnen uithalen!

Bron: https://www.veldmerk.nl/2011/02/28/3-voorbeelden-van-b2b-leadgeneratie-via-facebook/

© 2013 Liesbeth Jacobs, Bachelor in het office management, Arteveldehogeschool Gent

Maak een gratis websiteWebnode